Ajalehtede Liit: alkoholireklaami lauskeelamine ei ole väljapääs

Tallinn, 28. mai 2004. Eesti Ajalehtede Liit (EALL) saatis täna riigikogu sotsiaalkomisjonile kirja, milles teeb ettepaneku mitte keelustada trükiajakirjanduses alkoholireklaami.

EALL jagab riigikogu liikmete arvamust, et alkoholitarbimises esineb probleeme, öeldakse kirjas. Ometi ei jaga liit seisukohta, et kõige parem moodus alkoholiga seotud probleemide lahendamiseks on üle 6% alkoholisisaldusega jookide reklaami täielik keelamine.

Reklaamiseaduse säärane muutmine ei kõrvalda mitmeid probleeme. Nii ei arvesta eelnõu reklaamiga, mis jõuab Eestisse väljaspoolt Eesti piire. Praegu levib Eestis üle 600 nimetuse välismaiseid ajalehti ja ajakirju, internetist ja televisioonist rääkimata. Ka seaks eelnõu kahtluse alla veinikultuuri tutvustuste jätkumise eesti ajakirjanduses.

Ajalehtedes avaldatav alkohoolsete jookide reklaam pole kunagi põhjustanud tõsist halvakspanu, sest ei tekita oma vormi piiratuse tõttu eeskujusid ning on pigem informatiivse sisuga. Ka on ajalehtede püsilugejate hulgas kordades vähem alaealisi kui näiteks õhtuste teleseriaalide vaatajate seas.

Euroopa Liidu riikides on veinireklaam ajakirjanduses täielikult keelatud üksnes Küprosel ja Rootsis. Eesti oleks eelnõu jõustumisel kolmas riik. Kange alkoholi reklaam on keelustud üksnes Soomes, Poolas, Rootsis ja Sloveenias.  

EALL