Koeraomanikud lehereklaami peale häält ei tõstnud
Tallinn, 6. mai 2003. Aprilli lõpust ajalehtedes ilmuma hakanud Eesti Ajalehtede Liidu (EALL) reklaamikampaania “Ajaleht – inimese parim sõber” on esimene Eestis korraldatud ajalehte kui meediakanalit väärtustav ettevõtmine.
“Ettevõtmise käigus meenutame EALLi liikmeslehtede kaudu lugejatele ajalehtede tähendust ja lehelugemise võlusid,” selgitas EALLi nõukogu esimees, Maalehe vastutav väljaandja Agu Veetamm. “Ajalehe ja koera mängulisele vastandamisele rajatud kampaania eesmärk on väärtustada ajalehte kui teabe- ja reklaamikanalit.”
Veetamme sõnul oli kampaaniat ette valmistades kahtlusi, et ajalehe ja koera vastandamine võib tõsimeelsete koeraomanike hulgas pahameelt tekitada. Kampaanias seatakse ajaleht koerast ettepoole. “Meie andmetel pole koeraomanikud siiski protesti väljendanud,” ütles Veetamm. “Reklaamisarja viimases lõigus pakub ajaleht ju koerale lepituskäe.”
Lepitusele eelnevad pildid aga kujutavad ajalehte kui inimesele lähedasemat sõpra kui koer. Kui hommikul ei ole postkastis lehte, helistavad inimesed kohe kojukandesse. Kui koer jääb kaotsi, ootavad paljud vähemalt tunni, enne kui otsinguid alustavad. WC-sse võetakse pigem kaasa ajaleht kui koer. Vihmase ilmaga eelistab inimene pigem ajalehte lugeda kui koeraga jalutada.
Mõjusalt emotsionaalse sõbra-sarja ilmumine kõikides EALLi värvitrükis ilmuvates ajalehtedes aprillis-mais on ka meenutus sellest, et ajalehed üheskoos on suur jõud.
“Rahvusvahelises võrdluses võib Eestit nimetada lugejariigiks, samal ajal kui näiteks Lõuna-Euroopa maad on nn teleriigid,” ütles EALLi tegevdirektor Tarmu Tammerk. Ülemaailmse Ajalehtede Liidu WAN andmetel loetakse Eestis iga 1000 elaniku kohta 233 eksemplari päevalehti, Prantsusmaal näiteks aga vaid 180 eksemplari. “Samas jääb Eesti maha Skandinaavia riikidest,” viitas Tammerk kasvuruumile.
Aasta-aastalt on Eestis kasvanud inimeste arv, kes on mingi kauba ostmisel saanud abi ajalehereklaamist. Samuti peetakse ajalehereklaami kõige usaldusväärsemaks reklaamikanaliks.
Reklaami osas on ajalehtede käes viimastel aastatel olnud peaaegu pool turust. Uuringufirma Emor andmetel läks eelmisel aastal 45% Eesti turul olevast reklaamirahast ajalehtedesse. Televisiooni läheb 24%, ajakirjadesse 13%, raadiosse 10%, välimeediasse 5%, internetti 3%.
EALL