Kaebus nr 1247
Pressinõukogu otsus 13.11.2025 | ÕIGEKSMÕISTEV.
Äripäev ei rikkunud head ajakirjandustava.
Pressinõukogu arutas Yummi OÜ kaebust Äripäevas 23. septembril 2025 ilmunud artikli „Enese teadmata püsimaksjaks. Tarbijakaitse uurib toidumüüja müügivõtteid“ peale ja otsustas, et Äripäev ei rikkunud head ajakirjandustava.
Yummi OÜ kaebas Pressinõukogule, et vastas ajakirjaniku küsimustele, kuid artiklisse jõudis vastustest vaid üks lause. Kaebaja märkis, et artiklis nende kliendi poolt esitatud väited ei ole tõesed ja lugu ei sisalda tõendusmaterjali kliendi kirjeldatud protsessi kohta. Kaebaja esitas ajakirjanikule ka tõestuse sellest, kuidas püsitellimuse aktiveerumise protsess tegelikult välja näeb. Kaebaja ei ole rahul, et kliendi väited selle protsessi kohta esitati, kuid nende oma mitte. Samuti ei ole kaebaja meelest tõendatud artiklis olev väide, et neil on üha rohkem pahaseid kliente. Kaebaja leiab, et artiklis kasutatud pilt ei ole kaubanduslik ning ei kajasta nende toodet. Kaebaja ei ole rahul ka sellega, et artiklis on mainitud pooleliolevat TTJA menetlust, mis ei tohiks olla avalik info enne kui komisjon on otsuse teinud. Kaebaja leiab, et artiklis on avaldatud info ühepoolselt ja subjektiivselt.
Äripäev vastas Pressinõukogule, et artikkel on objektiivne ja tasakaalus ning kõikidele allika väidetele on küsitud ja esitatud ettevõtte juhi kommentaar. Äripäev leiab, et kaebaja väide, et artiklis on vaid üks lause ettevõtte juhilt, ei vasta tõele: toimetus on ettevõtte juhi kommentaare parafraseerinud ning tema saadetud kampaanialingi lehte kirjeldanud. Äripäev lisas, et kuigi Yummy OÜ esindaja väidab, et kliendi poolt kirjeldatud protsess ei saanud kirjeldatud kujul aset leida, siis alles kevadel lahendas teise kliendi sarnast kaebust TTJA ning ka siis oli kaebuse põhjuseks see, et kliendi püsitellimus aktiveerus kliendi nõusolekuta. Äripäev on seisukohal, et artikli juures kasutatavad fotod ei pea olema kaubanduslikud: avafotol ei ole Yummy poolt klientidele saadetud toidukastid: kasutati fotopanga fotot, mille juures on märkus „foto on illustratiivne“. Foto kliendile saadetud toidukotist on artikli sees. Pärast kaebuse esitamist täpsustas toimetus seda fotoallkirja, et tegemist on osaga saadetud toiduainetest. Samas on klient loetlenud foto kohal üles, mis kauba ta sai. Tarbija pöördumine TTJA poole oli üks oluline põhjus, miks Äripäev otsustas selle juhtumi avalikustada. Seejuures lähtuti sellest, et tegemist oli juba teise sama ettevõtte vastu esitatud kaebusega lühikese aja jooksul ning sarnasel teemal. Artiklis on märgitud, et TTJA menetleb juhtumit ning tähtaeg ettevõtte poolse selgituse esitamiseks oli päev enne artikli ilmumist (22.09), kuid tolleks õhtuks TTJA kinnitusel vastust veel ei olnud saabunud.
Pressinõukogu otsustas, et Äripäev ei eksinud ajakirjanduseetika koodeksi vastu. Pressinõukogu leiab, et artikkel sisaldab osapoolte kommentaare ning kaebaja seisukohad tulevad loost välja. TTJA menetlust on artiklis korrektselt kajastatud ja viidatud on ka sellele, et Yummy OÜ ei olnud ettenähtud tähtajaks TTJA-le vastanud.
Pressinõukogu