Kaebus nr 218
Pressinõukogu otsus 16.10.2008 | TAUNIV.
Postimees.ee rikkus head ajakirjandustava.

Pressinõukogu arutas Oyvind Rangoy kaebust Postimees.ee-s 10. septembril 2008 ilmunud „Õhtuse retseptisoovituse“ peale ning otsustas, et väljaanne rikkus head ajakirjandustava.

Postimees.ee-s Tarbija 24 rubriigis ilmunud „Õhtune retseptisoovitus: kartuli-hakklihavorm“ toob lugejateni retsepti, kus on kasutatud Santa Maria maitseaineid. Loo lõpus on viide kokasaatele „Parim maitse“ ning avaldatud Santa Maria kodulehe aadress.

Oyvind Rangoy kaebas Pressinõukogule, et Postimees.ee-s on pikemat aega avaldatud „Õhtust retseptisoovitust“, kus järjekindlalt on kasutatud ühe tootja nime – Santa Maria. Kaebaja hinnangul on tegu selgelt eristamata reklaamiga, sest tekst pole muust ajakirjanduslikust sisust eristatud ning puudub viide „reklaam“. Kaebaja leiab, et ka artikli juures olev kommenteerimisvõimalus viitab sellele, et tegu võib olla ajakirjandusliku sisu osaga.

Postimees.ee vastas Pressinõukogule, et toidurubriigis on avaldatud erinevaid retsepte lähtudes lugejahuvist ning tegu pole reklaamiga. Postimees märkis, et toimetuses retseptide väljamõtlejaid pole ja seepärast kasutatakse teiste retsepte. Kuna retsept on selle koostaja looming ja autor on ette näinud konkreetse firma maitseaine kasutamise, siis ei ole Tarbija24 toimetusel õigus retsepti muuta. Postimees leiab, et kaubamärgi nime avaldamine ei ole reklaam ning Tarbija24 ei avaldanud kontaktaadressi.

Pressinõukogu otsustas, et Postimees.ee eksis ajakirjanduseetika koodeksi punkti 6.1. vastu, mis näeb ette, et reklaam olgu auditooriumi jaoks ajakirjanduslikust tekstist selgelt eristatud. Pressinõukogu hinnangul viitab reklaamtekstile loo lõpus olev link Santa Maria kodulehele. Samuti viitab reklaamile järjekindlalt retseptides ühe firma toodete kasutamine. Pressinõukogu hinnangul on Postimees.ee eksinud ka reklaami ja ajakirjandusliku sisu eristamise hea tava vastu, kuna pole reklaami ajakirjanduslikust osast selgelt eristanud. Pressinõukogu hinnangul peab reklaam olema varustatud sõnaga „reklaam“, tekst ei tohi olla ajakirjanduslikus vormis ning seda ei tohi esitada ajakirjanduslikus žanris, sest see eksitab lugejat.

Samuti rikkus Postimees.ee eetikakoodeksi punkti 6.3., mis lubab toodet või kaubamärki ajakirjanduslikus materjalis esitleda vaid juhul, kui see on põhjendatud. Pressinõukogu hinnangul ei ole „Õhtuses retseptisoovituses“ põhjendatud ühe kaubamärgi eelistamine. Pressinõukogu leiab, et lugejale võiks artiklis selgitada, kuidas tootjafirma valik on tehtud.

Pressinõukogu